siapa pemandu gundam ni?

My photo
assalamualaikum pembuka bicara...walaupun tak de sesi bicara yang ada...ahmad faris bin ahmad termiji nama diberi..dilahirkan kedunia yang indah ini pada 9 september 1992 bersamaan 12 rabiulawal....hijrah(aku pun tak ingat)..sedang menuntut ilmu kejururawatan...hobi yang paling aku gemari..hobi yang banyak menghabiskan duit..mengumpul koleksi robot atau pun model kit gundam...cita-cita sebenar aku..hendak menjadi seorang 'technician' yang terkemuka..tapi disebabkan latar belakang keluarga aku yang menceburi bidang perubatan (ayah aku)dan aku terjebak dalam bidang sains kesihatan ni...dan orang selalu cakap aku ni seorang yang cukup kasar..pandai-pandai koranglah nak menilai aku..

Saturday, March 5, 2011

normal flora?bakteria?

assalamualaikum!ape kabau?sihat?mari la kita menjaga kesihatan badan kita baik2,sekarang ni musim hujan tak menentu je..kadang2 panas,kadang2 hujan..mesti korang semua tensen..aku tau!tapi tak bagus tensen2 ni..nanti bende tu jatuh..ape yang jatuh?pekerja kita yang jatuh..iaitu sistem imunisasi..hari ni aku nak buat satu entri yang lain sikit..selalu aku cerita pasal hobi aku,hari ni aku nak cerita pasal,hidupan yang ade kat badan kita ni..tau tak?badan kita ni takkan bersih walaupun sabun berjuta2 kali sekalipun?harap korang tau la yang badan kita ni hari dijangkiti..kalau badan kita bersih..sudah tentu kita tak dapat demam kan?sekarang baca je la dulu~


NORMAL FLORA?SIAPA DIORANG NI?
-normal flora ialah hidupan/mikroorganisma yang hidup kat badan kita
-diorang ni boleh dijumpai kat tempat-tempat yang lembap
-kat mana?tapak tangan,bibir,gusi,celah2 peha,ketiak..kat rambut,senang cerita satu badan!!!
-diorang ni keje diorang tolong kita,contohnya melawan patogen(mikroorganisma jahat),memecahkan makanan
 dekat usus dan banyak lagi~
-tapi normal flora ni pun boleh jadi jahat gak!kalau diorang pergi kat tempat lain..contohnye E.Coli(bakteria yang                                duduk kat usus kecik..kalau dia pergi kat bahagian kemalaun,alamatnya..korang rase la sendiri
-normal flora terbahagi kepada:-bakteria.alga,fungi,protozoa






#tapi hari ni aku nak cerita pasal bakteria!!bakteria yang popular ialah...tak semua bakteria baik atau jahat!

1.Staphylococcus aureus


macam buah anggur pulak
-boleh jumpa kat kulit,hidung,mata,bahagian kemaluan
-dia adalah sejenis gram positif bakteria(tengok warna dia,kalau negatif,warna pink)
-si mangkuk ayun ni di jumpa oleh..Sir Alexander Ogston,masa dia tengah bedah bisul pada tahun 1880 kat scotland
-boleh membawa penyakit..banyak sebenarnya..aku cakap 1 je lah..bisul
-boleh hidup tanpa/ada oksigen ia dipanggil 'facultative anaerobic'

2.Lactobacillus

macam ni la rupa bakteria dalam air vitagen tu
-boleh jumpa kat mulut,dekat sistem penghadaman(sudah semestinya),dekat kemaluan pun ade?
-kegunaan mangkuk ni,buat cokolat,wine,keju,arak,yogurt..banyak lagi lah!
-sejenis gram positif bakteria
-sama macam kat atas tu..dia boleh hidup tanpa/ada oksigen




dah la..penat aku memikirkannya..buiat secara spontan,ade buat rujukan jugak,kat wikipedia,google image,lepas tu laman2web lain..macam mane?paham ke?kalau tak paham tanya la..orang kata kongsi ilmu baguskan?ape2 pun aku nak tutup langsir dah ni..assalamulaikum!





Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

2 comments:

  1. eh2,peminat sailormoon ka??hahaha.1st time jmp lelaki minat sailormoon.. :)

    ReplyDelete
  2. @wanie m'nJ~hahha..yup!tepat sekali!saya ada 5 musim cerita dia..hehehe..sekarang ni pun tgk balik!best!

    ReplyDelete